راهکار ها

آمپلی فایر تحت شبکه چیست؟

آمپلی فایر تحت شبکه VoIP SIP

در این مقاله میخواهیم به ۲ سوال مهم پاسخ بدهیم این سوال ها عبارتند از :

۱ – آمپلی فایر تحت شبکه چیست و موارد کاربرد آن چیست؟

۲ – چرا استفاده از آمپلی فایر تحت شبکه برای محیط های صنعتی بهتر است  ؟

 

ابتدا بیاید در مورد آمپلی فایر های صوتی و انواع آن ها کمی صحبت کنیم در ادامه انواع آمپلی فایر تحت شبکه و کاربرد های آن را بررسی می کنیم .

آمپلی فایر های صوتی و انواع آن ها :

آمپلی فایر و یا تقویت کننده صدا یک دستگاه الکترونیکی است که دامنه یا قدرت سیگنال صوتی را افزایش می دهد. عملکرد اصلی آن این است که سیگنال صوتی نسبتاً ضعیفی دریافت کند و آن را به اندازه کافی قوی کند تا بتواند بلندگوها یا هدفون ها را راهاندازی کند.


در اینجا چند نکته کلیدی در مورد تقویت کننده های صوتی وجود دارد:

سیگنال ورودی: تقویت کننده صدا یک سیگنال ورودی را می گیرد که معمولاً یک سیگنال الکتریکی ولتاژ پایین از منبعی مانند میکروفون، ابزار موسیقی یا دستگاه پخش صدا است.

آمپلی فایر: سپس تقویت کننده دامنه (ولتاژ) سیگنال ورودی را افزایش می دهد و توان لازم را برای درایو اسپیکرها یا هدفون ها فراهم می کند.


انواع تقویت کننده ها:

تقویت کننده های لامپی :  از لامپ های خلاء برای تقویت استفاده کنید.

تقویت کننده های حالت جامد: از نیمه هادی مانند ترانزیستور برای تقویت استفاده کنید.

کاربردها: تقویت کننده های صوتی در دستگاه ها و سیستم های مختلفی از جمله سیستم های استریو، سینمای خانگی، آلات موسیقی، سیستم های آدرس عمومی، سیستم های صوتی خودرو و غیره استفاده می شوند.

تقویت کننده های Hi-Fi (Hi-Fidelity): برای پخش صدای با کیفیت بالا طراحی شده اند و معمولاً در سیستم های صوتی خانگی استفاده می شوند.

تقویت کننده های دیجیتال: از پردازش سیگنال دیجیتال (DSP) برای تقویت سیگنال ها استفاده کنید. تقویت کننده های کلاس D، به ویژه، برای کارایی خود شناخته شده اند.

تطبیق امپدانس: تطبیق امپدانس تقویت کننده با بلندگوها برای انتقال کارآمد توان و جلوگیری از آسیب به قطعات مهم است، برای این منظور معمولا در بلندگو ها و آمپلی فایر ها از ترانس های مچینگ استفغاده می شود که وظیفه اصلی آن طبیق امپدانس در خط انتقال صوت بین آمپلی فایرو بلندگوها می باشد.

انواع کلاس های مختلف آمپلی فایرها :

Class-A, Class-B, Class-AB, Class-D: کلاس های مختلفی از تقویت کننده ها هستند که بر اساس اصول مختلفی کار می کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

چرا آمپلی فایر کلاس D  برای محیط های صنعتی بهتر است ؟

یک از مزیت های اساسی آمپلی فایر های  CLASS-D این می باشد که تلفات گرمایی پایینب دارد ، که این مزیت باعث استفاده آن در اسپیکر ها و آمپلی فایر های تحت شبکه می باشد.

یک از معایب آمپلی فایر های صوتی قدیمی این بود که دارای تلفات گرمایی زیاد و سایز بزرگ و نیازمند به فن برای خنک کردن  بودند که استفاده آن را در محیط های صنعتی و کارگاهی سخت می کرد ، چرا اینکه در این محیط های معمولا هوا بسیار گرم و داریا آلودگی گرد خاک و شیمیایی هستیم و استفاده از فن باعث ورود آلودگی به جعبه آمپلی فایر می شود و عمر دستگاه را بسیار کاهش می دهد.

اما شرکت پارس جویان آوا با تولید و طراحی آمپلی فایر ها بدون نیاز به فن اصطلاحا FAN LESS  سایز تجهیزات صوت را کاهش داده و امکان استفاده از آن ها در محیط پر گرد خاک و آلوده را فراهم کرده است.

آمپلی فایر های ضد آب Persava  دارای باکس ضد آب و غیر قابل نفوذ است که امکان نفوذ آب ، گرد خاک و سایز آلودگی ها را به تجهیزات داخلی آن نیست.

 

آمپلی فایر تحت شبکه و انواع آن :

 

آمپلی فایر به نوعی از آمپلی فایر اطلاق می شود که دارای قابلیت ارتباط با شبکه و کنترل پذیری یکپارچه هستند ، این آمپلی فایر به راحتی از طریف پرتکل SIP  با سرور ویپ مرسوم مانند ایزابل ، الستیکس ، FreePBX  و یا CUCM  سیسکو متصل می شوند و از سرور یک داخلی دریافت می کند و با تماس با این داخلی آمپلی فایر مربوطه پیج می شود.

آمپلی فایر ها همچنین قابلیت پخش هشدار از قبل ذخیره شده مانند صوت از قبل ذخیره شده را دارند و امکان دارد که اگر شخص غیر مجاز وارد محوطه شد یک صوت از قبل ذخیره پخش کنند و فرد مورد فکر کند که واقعا توسط یک شخص دیده شده از محیط متواری شود.

انواع آمپلی فایر های تحت شبکه :

آمپلی فایر رکمونمت : آمپلی فایر هایی که به راحتی در رک های شبکه قرار می گیرد و با توجه به توان آمپلی فایز 2 یونیت و 3 یونبت می باشند.

این مدل آمپلی ها معمولا در ساختمان های اداری ، بیمارستان ها و یا مراکز تجاری در داخل رک شبکه ای که برای سامانه صوتی در اتاق برق در نظر گرفته شده نصب می شود..

 

خروجی صدا : این مدل آمپلی فایر ها دارای دو مدل مختلف خروجی اهمی و ولتی می باشند.

آمپلی فایر های ضد آب ABS بهترین گزینه برای محیط های صنعتی : این مدل آمپلی فایر ها معمولا در محیط های باز استفاده می شود که نیازمند آمپلی فایر های ضد آب و ضد گرد و غبار هستند. این مدل آمپلی فایر ها بدون فن می باشند و معمولا بروی ستون ها و نزدیک به بلندگو نصب می شود.

امروزه با توجه به اینکه در کارخانه ها  و شرکت ها زیر ساخت شبکه اجرا شده و در بسیار از مواقع دوربین های تحت شبکه در همه جا قرار دارد میتوان به راحتی این این آمپلی فایر ها و بلند گو ها را در محلهای مناسب نصب و با اختصاص یک نود شبکه و یک آی پی آنها را برای هر نوع اعلام صوتی مانند پیجینگ، اعلام حریق و هشدارهای متفاوت مورد استفاده قرار داد.

مطالب مرتبط